Volume 1 - 2005 - nº01
Permanent URI for this collection
Browse
Browsing Volume 1 - 2005 - nº01 by Author "Abrantes, Pedro"
Now showing 1 - 1 of 1
Results Per Page
Sort Options
- As transições entre ciclos de ensino:entre problema social e objecto sociológicoPublication . Abrantes, PedroAs transições entre ciclos de ensino são momentos marcantes na vida social dos alunos, pais e professores, bem como pontos delicados na morfologia dos sistemas educativos. Tendem, pois, a estabelecer-se enquanto (1) processo social complexo e particular, (2) momento provável de insucesso escolar e exclusão social e (3) espaço privilegiado de análise do desenvolvimento dos sistemas educativos. Correspondendo às 3 secções do artigo, o presente artigo apresenta esta abordagem tripla como proposta para uma análise introdutória deste fenómeno multidimensional, elaborando um mapeamento do campo bibliográfico relevante, analisando os dados estatísticos existentes sobre a realidade portuguesa e incluindo, sempre que possível, algumas notas críticas e sugestões de investigação futura.The transitions between educational stages are crucial moments in the social life of students, parents and teachers, as well as delicate points in the educational systems morphology. Thus, this process tends to compose (1) a complex and singular social process; (2) a likely moment of educational failure and social exclusion, and (3) a privileged locus for the analysis of the educational systems development. Corresponding to its 3 sections, the present article lies in these triple approaches in order to propose an introductory analysis of this multidimensional phenomenon, offering a theoretical framework of the relevant bibliography, analysing current statistical data from the Portuguese reality and aiming to include some critical notes and suggestions for future research on this topic.