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Authors
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Abstract(s)
O desenvolvimento e aperfeiçoamento do desempenho hábil de atividades motoras são tarefas de
desenvolvimento importantes da infância. Tais atividades motoras são parte integrante de
repertórios comportamentais das crianças e fornecem o meio através do qual as crianças exploram o
seu ambiente.
Segundo uma perspetiva ecológica, o comportamento humano é percebido como uma interação
entre o indivíduo e o ambiente, sendo este processo dinâmico e não linear. Para além, as mudanças
no desenvolvimento são influenciadas por fatores que interagem para constranger os padrões de
coordenação e de controlo motor na execução das tarefas.
Num estudo de caso de uma criança hipotónica, com controlo de movimento fraco, atraso das
habilidades motoras e padrões de movimento motor anormais, com dez meses de idade,
emparelhada com criança com desenvolvimento típico, fomos verificar se a estimulação funcional
em atividades lúdicas favorecia alteração do padrão de controlo postural. Procedeu-se a análise do
movimento bidimensional, das crianças em postura bípede, com análise descritiva e de recorrência
das oscilações do membro inferior.
Os resultados indicam que a estimulação funcional determinou redução das oscilações da articulação
proximal (coxo femoral) e da sua variabilidade, com aumento determinístico, tendencialmente mais
periódico e mais entrópico. Este padrão não é tão consistente nas articulações distais (joelho e
tibiotársica). No segundo momento de recolha, os resultados da criança hipotónica evidenciam
aproximação ao padrão de comportamento da criança controlo. Em ambas as crianças a condição de
estimulação funcional determinou mudança para comportamento mais periódico e entrópico.
Os resultados sustentam a hipótese de que uma estimulação funcional em crianças pequenas
hipotónicas propicia um desenvolvimento postural bípede tendencialmente típico. Decorrente dos
resultados deste estudo recomenda-se a utilização de estimulação funcional em crianças com
hipotonia, em complementaridade com outros métodos de intervenção.
The development and improvement of the performance of motor skill are important developmental tasks of childhood. Such activities are an integral part of motor behavioral repertoires of children and provide the means through which children explore their environment. According to an ecological perspective, human behavior is perceived as an interaction between the subject and the environment. This process is dynamic and non-linear. In addition, developmental changes are influenced by factors that interact to constrain the patterns of coordination and motor control in execution of tasks. In a case study of a ten months old “floppy” infant, with motion control weakness, delayed motor skills and patterns of abnormal motor movement, paired with typically developing children, we verify if the functional stimulation in playful activities favored change the pattern of postural control. There has been two-dimensional motion analysis of the children in bipedal stance, with descriptive and recurrence analysis of the oscillations of the lower limb. The results indicate that the functional stimulation caused decrease of the oscillations of the proximal joint and its variability, with an deterministic increase, tend to be more regular and more entropic. This pattern is not as consistent in the distal joints (knee and ankle). In the second moment of sampling, the results show the « floppy » child approach to behavior pattern of the child control. In both children the functional stimulation condition determined change for behavior more periodic and entropic. The results support the hypothesis that a functional stimulation in young « floppy » children provides a bipedal posture tended typical development. Arising from the results of this study, the use of functional stimulation is recommended in children with hypotonia, in complementary with other methods of intervention.
The development and improvement of the performance of motor skill are important developmental tasks of childhood. Such activities are an integral part of motor behavioral repertoires of children and provide the means through which children explore their environment. According to an ecological perspective, human behavior is perceived as an interaction between the subject and the environment. This process is dynamic and non-linear. In addition, developmental changes are influenced by factors that interact to constrain the patterns of coordination and motor control in execution of tasks. In a case study of a ten months old “floppy” infant, with motion control weakness, delayed motor skills and patterns of abnormal motor movement, paired with typically developing children, we verify if the functional stimulation in playful activities favored change the pattern of postural control. There has been two-dimensional motion analysis of the children in bipedal stance, with descriptive and recurrence analysis of the oscillations of the lower limb. The results indicate that the functional stimulation caused decrease of the oscillations of the proximal joint and its variability, with an deterministic increase, tend to be more regular and more entropic. This pattern is not as consistent in the distal joints (knee and ankle). In the second moment of sampling, the results show the « floppy » child approach to behavior pattern of the child control. In both children the functional stimulation condition determined change for behavior more periodic and entropic. The results support the hypothesis that a functional stimulation in young « floppy » children provides a bipedal posture tended typical development. Arising from the results of this study, the use of functional stimulation is recommended in children with hypotonia, in complementary with other methods of intervention.
Description
Dissertação apresentada para a obtenção do grau de Mestre em Atividade física em Populações Especiais. Professor Doutor David Paulo Ramalheira Catela
Keywords
Hipotonia Infante Bipedia Affordance Recorrência Hypotonia Infant Bipedia Stance Recurrence