Name: | Description: | Size: | Format: | |
---|---|---|---|---|
1.87 MB | Adobe PDF |
Authors
Advisor(s)
Abstract(s)
Resumo
Pretendemos verificar a influência da imitação numa tarefa de equilíbrio estático em crianças
e, verificar a influência da díade sem instrução numa tarefa de equilíbrio estático em crianças.
Realiz ou-se um estudo experimental com uma amostra de oito crianças com idade
compreendida entre os onze e doze anos (11,75 ± 0,463 anos, cinco rapazes ), com o objetivo
de definir qual a bola a utilizar no estudo principal e, testar os procedimentos e o protocolo
para a recolha dos dados. Cada participante efetuou a tarefa após observação em bolas Suíças
de quatro tamanhos diferentes distribuídos em quatro grupos com alternância do tamanho
das bolas . Os resultados definem a bola pequena vazia como a indicada para a realização da
tarefa no estudo principal . Esta permitiu que a prestação motora de cada individuo fosse mais
concisa em termos temporais, independentemente da idade, sexo, ordem de apresentação
das condições e, comprimento da perna.
Para o estudo principal participaram cinquenta e sete indivíduos de ambos os sexos, sendo
quarenta e sete crianças (10,85 ± 0,659 anos, 35 rapazes) e, dez adultos (29,60 ± 2,951 anos,
sete homens). Cada indivíduo realizou três condições experimentais : i) O1 – instrução ; ii) O2 –
demonstração e ; iii) O3 – díade. Estabeleceram -se três grupos com alternância das condições
experimentais , onde: grupo um (N1) realizou a tarefa pela ordem O
1
-O2
-O3
; grupo dois (N2)
pela ordem O
2
-O3
-O1 e; grupo três (N3) pela ordem O3
-O1
-O2
. Os resultados do estudo
permiti ram aferir que a imitação em díade influencia o comportamento motor das crianças de
dez a doze anos, quando realizam uma tarefa de equilíbrio estático. A realização da tarefa em
díade tornou-se mais eficiente do que na prática individual, evidenciando ainda os resultados
uma melhor performance pela tarefa ser realizada em condições de foco externo. Assim a
situação de díade sem instrução associada às condições de foco externo, reforçou o efeito da
imitação na aquisição da tarefa de equilíbrio estático em crianças e adultos, predizendo o
envolvimento dos neurónios espelho em humanos.
Abstract We intend to investigate the influence of imitation in a static balance task in children and to investigate the influence of the dyad uneducated a task static balance in children. We conducted an experimental study with a sample of eight children aged between eleven and twelve years (11.75 ± 0.463 years, five boys), in order to define which ball to use in the main study and test procedures and protocol for data collection. Each participant performed the task after watching Swiss balls in four different sizes into four groups with alternating size balls. The results define a small ball empty as indicated to perform the task in the main study. This allowed the motor performance of each individual to be more co ncise in terms of time, regardless of age, sex, presentation order of the conditions, and leg length. For the main study involved fifty -seven individuals of both sexes, with forty -seven children (10.85 ± 0.659 years, 35 boys) and ten adults (29.60 ± 2.951 years, seven men). Each subject performed three experimental conditions: i) O1 - education, ii) O2 - demonstration and iii) O3 - dyad. Settled three groups with alternating experimental conditions where: group one (N1) accomplished the task in the order O1-O2-O3, group two (N2) in the order O1-O2-O3 and, group three (N3) in the order O3 -O1-O2. The results of the study allowed assessing the imitation dyad influences motor behavior of children ten to twelve years, when performing a task of static equilibrium. The realization of the task dyad became more efficient than in individual practice, yet the results showing a better performance for the task to be performed under conditions of external focus. So the situation dyad uneducated associated conditions extern al focus, strengthened the effect of imitation in the acquisition of the task of static balance in children and adults, predicting the involvement of mirror neurons in humans.
Abstract We intend to investigate the influence of imitation in a static balance task in children and to investigate the influence of the dyad uneducated a task static balance in children. We conducted an experimental study with a sample of eight children aged between eleven and twelve years (11.75 ± 0.463 years, five boys), in order to define which ball to use in the main study and test procedures and protocol for data collection. Each participant performed the task after watching Swiss balls in four different sizes into four groups with alternating size balls. The results define a small ball empty as indicated to perform the task in the main study. This allowed the motor performance of each individual to be more co ncise in terms of time, regardless of age, sex, presentation order of the conditions, and leg length. For the main study involved fifty -seven individuals of both sexes, with forty -seven children (10.85 ± 0.659 years, 35 boys) and ten adults (29.60 ± 2.951 years, seven men). Each subject performed three experimental conditions: i) O1 - education, ii) O2 - demonstration and iii) O3 - dyad. Settled three groups with alternating experimental conditions where: group one (N1) accomplished the task in the order O1-O2-O3, group two (N2) in the order O1-O2-O3 and, group three (N3) in the order O3 -O1-O2. The results of the study allowed assessing the imitation dyad influences motor behavior of children ten to twelve years, when performing a task of static equilibrium. The realization of the task dyad became more efficient than in individual practice, yet the results showing a better performance for the task to be performed under conditions of external focus. So the situation dyad uneducated associated conditions extern al focus, strengthened the effect of imitation in the acquisition of the task of static balance in children and adults, predicting the involvement of mirror neurons in humans.
Description
Dissertação com vista à obtenção do mestrado em Desporto – Especialização em Condição Física e Saúde. ORIENTADOR: Professor Doutor David Catela
Keywords
Imitação Equilíbrio Estático Crianças Díade Neurónios Espelho Static Balance Imitation Children’s Dyad Mirror Neurons