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Authors
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Abstract(s)
Resumo
O presente trabalho insere-se na pesquisa quantitativa e pretende destacar e
analisar o Perfil Psicológico dos Condutores nas áreas, percetivo-cognitiva, psicomotora
e psicossocial. Para tal utilizou-se uma metodologia quantitativa, de natureza exploratória
e descritiva. Para concretizar o presente estudo recorre-se a uma amostra aleatória, com
um total de 82 participantes – 41 condutores de Categoria B e 41 da Categoria D.
A amostra apresenta requisitos de inclusão. Desta forma, apenas foram
considerados os sujeitos maiores de 21 anos de idade, pois aqueles com idade inferior
detêm o título provisório de condução e, na categoria D, a candidatura só pode ser
efetuada a partir dessa idade; Possuir licença de condução; Residir no distrito de Lisboa
e, possuir Nacionalidade Portuguesa.
Definiram-se como principais objetivos: Analisar e caracterizar o perfil Psicológico
dos condutores profissionais portugueses (Categoria B -Averbamento grupo II, motorista
de Táxi e D- Transporte coletivo de passageiros); Analisar e caracterizar o tempo médio
de resposta e de número de erros em provas de avaliação da coordenação nos
condutores profissionais portugueses (Categoria B -Averbamento grupo II, motorista de
Táxi e, D- Transporte coletivo de passageiros); Verificar se existem diferenças no perfil
Psicológico dos condutores profissionais portugueses entre as Categorias B
(Averbamento grupo II, motorista de Táxi) e D (Transporte coletivo de passageiros);
Verificar se existem diferenças no tempo médio de resposta e de número de erros em
provas de avaliação da coordenação, nos condutores profissionais portugueses entre as
Categorias B (Averbamento grupo II, motorista de Táxi) e D (Transporte coletivo de
passageiros); Correlacionar o perfil psicológico dos condutores das diferentes categorias,
com o tempo médio de resposta e o número de erros em provas de avaliação de
coordenação; Identificar as principais caraterísticas que possam conduzir a um número
de condutores com perfil positivo de condução.
Para a recolha dos dados, recorreu-se a dois instrumentos. O primeiro é uma
entrevista estruturada, como meio de obter os dados demográficos do condutor,
contendo: o tipo de avaliação que o condutor ou candidato necessita; a(s) categoria(s)
que pretende renovar ou obter; os elementos de identificação pessoal: cartão de cidadão,
n.º de contribuinte, n.º de licença de condução e, profissão.O segundo instrumento (Bateria de Avaliação Psicológica para Condutores -
BAPCON) é de Silva e Sá (2010), explicando que é uma bateria de provas que tem por
base a avaliação psicológica de condutores dos grupos 1 e 2 definidos pelo regulamento
da Habilitação Legal para Conduzir (RHLC), anexo ao Decreto-lei 313/2009 de 27 de
Outubro.
Perante o objetivo do estudo e a revisão de literatura e, para apurar o estado da
arte do tema em questão, levantou-se a hipótese: A população de condutores da
Categoria D (Transporte Coletivo de Passageiros) do distrito de Lisboa apresenta um
perfil Psicológico com níveis superiores, em relação à população de condutores da
Categoria B (Taxistas- Averbamento Grupo II).
Os resultados demonstraram que a população de condutores da Categoria D
(Transporte Coletivo de Passageiros) do distrito de Lisboa apresentam um perfil
psicológico com valores mais elevados do que a população de condutores da categoria B
(Taxistas- Averbamento Grupo II).
Abstract This work is part of the quantitative research and aims to highlight and analyze the Psychological Profile of Conductors areas, perceptual-cognitive, psychomotor and psychosocial. For this we used a quantitative methodology, exploratory and descriptive. To achieve this study resorts to a random sample, with a total of 82 participants 41 drivers of Category B and 41 Category D. The sample presents requirements for inclusion. Thus, the subjects were considered only those 21 years of age, for those under the age hold the provisional driving, and category D, the application can only be made after this age; Possess driving license; Reside in Lisbon district, and has Portuguese nationality. Were defined as main objectives: to analyze and characterize the profile of professional drivers Psychological Portuguese (Category B-II group Endorsement, taxi driver and D-collective passenger transport); analyze and characterize the average response time and number of errors assessment tests in coordination in Portuguese professional drivers (Category BEndorsement group II, Taxi Driver, and D-collective passenger transport); Check whether there are differences in the psychological profile of drivers Portuguese professionals between categories B (group II Endorsement , Taxi Driver) and D (collective passenger transport); Check whether there are differences in average response time and number of errors in assessment tests of coordination, the Portuguese professional drivers between categories B (group II Endorsement, driver cab) and D (collective passenger transport); correlate the psychological drivers of different categories, with the average response time and number of errors in assessment tests of coordination, identify the main features that may lead to a number of drivers Driving with positive profile. For data collection, we used the two instruments. The first is a structured interview as a means to obtain the demographics of the driver, containing: the kind of assessment that requires the driver or applicant, the category (s) you want to renew or obtain, the personal identifiers: citizen card, n. º taxpayer, n. º driving license and profession. The second instrument (BAPCON) is Silva e Sá (2010), explaining that it is a battery of tests that is based on the psychological assessment of drivers in groups 1 and 2 defined by regulation to conduct legal Habilitation (RHLC), attached Decree-Law 313/2009 of 27 October. Given the purpose of the study and the literature review and to determine the state of the art theme, raised the hypothesis: The population of drivers Category D (Public Transport Passenger) district of Lisbon introduces a profile with Psychological higher levels, relative to the population of drivers of Category B (Taxi-Endorsement Group II). The results showed that the population of drivers Category D (Public Transport Passenger) district of Lisbon presented a psychological profile with higher values than the population of drivers of category B (Taxi-Endorsement Group II).
Abstract This work is part of the quantitative research and aims to highlight and analyze the Psychological Profile of Conductors areas, perceptual-cognitive, psychomotor and psychosocial. For this we used a quantitative methodology, exploratory and descriptive. To achieve this study resorts to a random sample, with a total of 82 participants 41 drivers of Category B and 41 Category D. The sample presents requirements for inclusion. Thus, the subjects were considered only those 21 years of age, for those under the age hold the provisional driving, and category D, the application can only be made after this age; Possess driving license; Reside in Lisbon district, and has Portuguese nationality. Were defined as main objectives: to analyze and characterize the profile of professional drivers Psychological Portuguese (Category B-II group Endorsement, taxi driver and D-collective passenger transport); analyze and characterize the average response time and number of errors assessment tests in coordination in Portuguese professional drivers (Category BEndorsement group II, Taxi Driver, and D-collective passenger transport); Check whether there are differences in the psychological profile of drivers Portuguese professionals between categories B (group II Endorsement , Taxi Driver) and D (collective passenger transport); Check whether there are differences in average response time and number of errors in assessment tests of coordination, the Portuguese professional drivers between categories B (group II Endorsement, driver cab) and D (collective passenger transport); correlate the psychological drivers of different categories, with the average response time and number of errors in assessment tests of coordination, identify the main features that may lead to a number of drivers Driving with positive profile. For data collection, we used the two instruments. The first is a structured interview as a means to obtain the demographics of the driver, containing: the kind of assessment that requires the driver or applicant, the category (s) you want to renew or obtain, the personal identifiers: citizen card, n. º taxpayer, n. º driving license and profession. The second instrument (BAPCON) is Silva e Sá (2010), explaining that it is a battery of tests that is based on the psychological assessment of drivers in groups 1 and 2 defined by regulation to conduct legal Habilitation (RHLC), attached Decree-Law 313/2009 of 27 October. Given the purpose of the study and the literature review and to determine the state of the art theme, raised the hypothesis: The population of drivers Category D (Public Transport Passenger) district of Lisbon introduces a profile with Psychological higher levels, relative to the population of drivers of Category B (Taxi-Endorsement Group II). The results showed that the population of drivers Category D (Public Transport Passenger) district of Lisbon presented a psychological profile with higher values than the population of drivers of category B (Taxi-Endorsement Group II).
Description
Dissertação apresentada com vista à obtenção do grau de Mestre em Psicologia do Desporto e do Exercício
Keywords
condutores da categoria B e D perfil psicológico de Condutores atenção rapidez percetiva controlo emocional confiança nos outros ponderação força do eu controlo da situação sentimento de bem-estar autoconfiança coordenação bimanual coordenação óculo Manual Pedal drivers of category B and D psychological profile of drivers quickly perceptive attention emotional control confidence in others weighting strenght I monitoring the situation feeling of well-being self-confidence coordination and bimanual oculus-manual-pedal