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Lúcia da Mata Silvério Ruivo, Paula

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  • Buyer and consumer's portuguese "quality wine" behaviour
    Publication . Duarte, M. F.; Ruivo, P.
    The main purpose of this paper is to present and discuss the results of a regional survey on buyer and consumer's behaviour. Results allow us to identify consuming buyer patterns and relate them to consumer's attitudes and caracteristics such as age, sex and educacional levels.They also suggest some important variables than can be used to differentiate portuguese "Quality Wines Produced in Specified Regions" (QWPSR) and are potencial material to develop satrategies, useful to the new "quality wine" regions, particulary giving references for a segmentation process or even for the creation of communicational plans for each region or brand. This set of co-ordinated information, allows a better assessment of the Portuguese consumer's preferences. The research tries also to determine and discuss the positioning of the Portuguese QWPSR, as well as the opportunities that may be used by wine makers, the threats they might eliminate and the usefulness of constructing a good marketing plan. This survey was conducted in the the so called Grande Lisboa, in 1996, and the data were treated by using market research statistical techniques.
  • Comportamentos de compra e de consumo em Portugal: o caso particular dos vinhos de qualidade produzidos em regiões determinadas(VQPRD)
    Publication . Duarte, M. F.; Ruivo, P.
    Face a um consumo tendencialmente em regressão e a uma concorrência acrescida, a diferenciação da produção de vinho portuguesa assume particular relevo. Neste contexto, a criação de diversas novas regiões determinadas e o incremento da produção de V.Q.P.R.D. reforçam a necessidade de conhecer os comportamentos dos compradores/consumidores e os factores que mais influenciam as suas escolhas. Nesta comunicação procura-se caracterizar a evolução do consumo de vinho em Portugal, e contribuir para a identificação de atitudes e preferências do consumidor com base num inquérito realizado na região da Grande Lisboa, em que se procurou caracterizar os comportamentos de compra e de consumo de vinho, e em particular avaliar a notoriedade dos novos V.Q.P.R.D. das regiões de Almeirim e Coruche. Os resultados deste inquérito revelam grandes afinidades com os obtidos noutros países e fornecem indicações úteis e eventualmente extensíveis a outras regiões, para a definição de estratégias de Marketing, nomeadamente no que se refere à segmentação do mercado e posicionamento do produto.