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- Immersive Environments – A Connectivist ApproachPublication . Loureiro, Ana; Bettencourt da Cruz, Teresa MariaWe are conducting a research project with the aim of achieving better and more efficient ways to facilitate teaching and learning in Higher Level Education. We have chosen virtual environments, with particular emphasis to Second Life® platform augmented by web 2.0 tools, to develop the study. The Second Life® environment has some interesting characteristics that captured our attention, it is immersive; it is a real world simulator; it is a social network; it allows real time communication, cooperation, collaboration and interaction; it is a safe and controlled environment. We specifically chose tools from web 2.0 that enable sharing and collaborative way of learning. Through understanding the characteristics of this learning environment, we believe that immersive learning along with other virtual tools can be integrated in today’s pedagogical practices. However, before we can apply and suggest best practices we need to get to know the virtual environments we intend to use (2D and 3D). We must characterize and understand how interactions and relationships are established, in particularly, between the users of this Multi-User Virtual Environment. We have made preliminary observations of residents’ behaviour at Second Life®, including some informal or natural learning contexts. Our analysis of those observations led strongly to theory of Connectivism approach, which is defined as a learning theory for the digital age.
- Online tutorial – meeting students’ needsPublication . Loureiro, Ana; Wood, David; Bettencourt da Cruz, Teresa MariaPretendemos dar a conhecer um estudo piloto que foi desenvolvido com alunos do ensino superior e cujo objectivo passou pelo ensejo de potenciar o trabalho colaborativo entre os mesmos, bem como as suas capacidades de pesquisa. Os recursos informáticos utilizados foram espaços virtuais de colaboração, uma vez que são espaços com grandes potencialidades ao nível da colaboração e da interacção. O grupo-alvo foi constituído por estudantes de primeiro ano do ensino superior politécnico. Os estudantes estavam divididos em turmas: um grupo a tempo inteiro e outro em pós aboral, ambos frequentando o mesmo curso e a mesma unidade curricular. A estratégia de tutória adoptada iniciou-se com a apresentação de um desafio por parte da docente. Após o desafio lançado os estudantes pesquisaram acerca da temática e partilharam, no Diigo, os links/documentos que encontraram e consideraram serem pertinentes para o desenvolvimento do tema. No final, os estudantes tinham que escrever um artigo acerca do tema, tendo em conta as pesquisas desenvolvidas, as leituras efectuadas e as discussões colaborativas realizadas. Para facilitar o desenvolvimento de uma compreensão partilhada, os estudantes, além de disponibilizarem e comentarem a informação no Diigo, também participaram em sessões virtuais de discussão na plataforma Second Life®. O estudo piloto conduzido, e descrito neste documento, permitiu reunir indicadores sobre as mais valias das ferramentas online utilizadas, nomeadamente no que se refere ao grau e qualidade da participação, colaboração e interacção dos estudantes, aliados à inexistência de constrangimentos de ordem temporal e/ou física.