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- Para um contributo da pedagogia diferenciada na aprendizagem da leitura no 1.º ciclo do ensino básicoPublication . Frazão, Nádia Patrícia Carvalho; Teixeira, MadalenaSabe-se que ensinar a ler depende do nível de desenvolvimento de cada um dos alunos e, principalmente, da adaptação que o professor faz das tarefas de acordo com esse nível de desenvolvimento. Ao longo deste relatório pretende-se dar a conhecer o modo de atuação em caso de existirem alunos “acima da média” relativamente à restante turma e como se diferenciam as atividades a desenvolver com os mesmos. A fim de compreender essa adequação recorri à leitura de diferentes trabalhos de diferentes autores e concluí que, apesar de haver alunos que já sabem ler aquando da sua entrada no 1.º CEB, há alguns processos subjacentes à aprendizagem da leitura que podem ainda não estar consolidados. Para tanto, cabe ao professor proceder a uma avaliação diagnóstica de modo a compreender quais são esses processos para, assim, poder ajudar os alunos a desenvolvê-los e a sentirem-se integrados na turma. Ao adequar as tarefas aos diferentes alunos presentes numa dada turma, o professor, permite que estes não se desinteressem pelas atividades realizadas e se mantenham atentos, impedindo-os de se sentirem “diferentes” dos demais. Concluindo assim que o professor tem um papel primordial no processo de ensino e aprendizagem e que o aluno deve ser sempre visto como agente principal nesse processo.
- Comparisons of accelerometer variables training monotony and strain of starters and non-starters: a full-season study in professional soccer playersPublication . Nobari, Hadi; Oliveira, Rafael; Clemente, Filipe Manuel; Adsuar, Jose Carmelo; Pérez-Gómez, Jorge; Carlos-Vivas, Jorge; Brito, JoãoThe purpose of this study was two-fold: (1) to describe weekly average values for training monotony (TM) and training strain (TS) and their variations across the full soccer season, based on the number of accelerations and decelerations; (2) to analyze the di erences between starter and non-starter players on weekly average TM and TS values for the pre-season and three in-season periods. In total, 21 professional soccer players were evaluated over 48 weeks during the full-season. The TM and TS were calculated based on the number of accelerations and decelerations at zone 1, zone 2 and zone 3, respectively. The results revealed that starters presented higher values compared to non-starters throughout the full season for all variables analyzed (all, p < 0.05). Generally, there were higher values in the pre-season. Specifically, accelerations at zones 1, 2 and 3 revealed moderate to very large significance of the starters compared to non-starters over the full-season. Decelerations at zone 1, 2 and 3 presented moderate to nearly optimally significant greater weekly averages for starters compared to non-starters during the full season. In conclusion, the TM and TS values were higher for starters compared to non-starters through the full-season, which confirms that the training session does not provide a su cient load to non-starter soccer players during the full-season.