Browsing by Issue Date, starting with "2019-05-06"
Now showing 1 - 2 of 2
Results Per Page
Sort Options
- Effects of school-based interventions on motivation towards physical activity in children and adolescents: protocol for a systematic reviewPublication . Demetriou, Yolanda; Reimers, Anne K; Alesi, Marianna; Scifo, Lidia; Borrego, Carla Chicau; Monteiro, Diogo; Kelso, AnneBackground: Recent studies have observed low levels of physical activity in children and adolescents worldwide. Physical activity interventions are increasingly carried out to counteract this development. The school environment is an ideal setting for such interventions to take place as large numbers of children and adolescents can be addressed. With the assumption that motivation is the key to initiate and sustain beneficial health behaviors, theory-based intervention studies apply motivational strategies to increase students’ participation in physical activity. The main objective of this systematic review will be to analyze the effects of school-based physical activity interventions on a variety of motivational outcomes towards physical activity in school-aged children and adolescents. Methods: Comprehensive literature searches will be conducted in multiple electronic databases, including MEDLINE, Scopus, PsycINFO, ERIC, PSYNDEX, Physical Education Index, and SPORTDiscus. We will include randomized controlled trials (RCTs) and quasi-experimental studies examining the effects of school-based physical activity interventions (e.g., physical activity components during school lessons including physical education, or during morning, lunch and afternoon breaks). Primarily extracurricular physical activity interventions will not be considered. The primary outcomes will be students’ motivation, basic psychological needs, goal orientation, enjoyment, and motivational teaching climate in physical education. Secondary outcomes will be the students’ physical activity behaviors in-class, during school, and in leisure time. Only peer-reviewed articles published in English will be considered. Three reviewers will independently screen all citations and full-text articles, and two reviewers will abstract data. The quality of the included studies will be assessed with the Cochrane Collaboration’s tool for assessing risk of bias for RCTs and the GRADE methodology will be used to assess the certainty of the body of retreived evidence. Discussion: In order to increase and maintain physical activity levels in children and adolescents, motivation towards physical activity should be sustained. It is anticipated that the results of this systematic review will provide information as to which strategies implemented in the school setting are effective in increasing students’ motivation towards physical activity, and hence increase their physical activity during school and after-school hours.
- As representações do fracasso escolar no ensino técnico pelos docentes do IFB: da caracterização das percepções às propostas de enfrentamentoPublication . Silva, Virgínia Barbosa Lobo da; Dias, Paulo; Silva, Claúdio daO fracasso escolar é um problema que está presente na educação brasileira, desde os seus primórdios. Apesar disso, só há cerca de seis décadas o fracasso escolar vem sendo estudado no Brasil. Diante disso, sabe-se que as estatísticas do insucesso escolar são aterrorizantes, portanto, neste estudo, buscou-se conhecer a percepção dos docentes que atuam nos cursos técnicos do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Brasília (IFB) sobre a temática, a partir da teoria das representações sociais, na perspectiva de Serge Moscovici. Com base nesse pressuposto, esta pesquisa teve como objetivo compreender o fracasso escolar no ensino técnico do IFB a partir das representações dos docentes, com vista a compreender sua manifestação na percepção destes professores e a apresentar propostas de enfrentamento. Para tanto, elegeu-se a Teoria das Representações Sociais como base teórico-metodológica, pela contribuição que seus estudos têm produzido sobre a realidade, na visão de Serge Moscovici, bem como de outros estudiosos como Jean Claude Abric e Denise Jodelet. Autoras como Maria Helena Souza Patto e Alda Judith Alves-Mazzotti contribuíram, igualmente, para a compreensão do fenômeno estudado. A metodologia privilegiou técnicas da estatística e da análise de conteúdo para interpretar dados oriundos das respostas do questionário e dos documentos analisados. Portanto, este estudo foi guiado por análise documental e questionário, com o intuito de realizar uma pesquisa exploratória, em campo empírico, a fim de obter uma visão geral acerca da realidade tomando como base teórica a Teoria das Representações Sociais. O trabalho evidenciou que a percepção docente acerca do fracasso escolar é basilar para a propositura de ações de enfrentamento do insucesso nos cursos técnicos do IFB, visto que as representações sociais dos docentes acerca do fracasso escolar no ensino técnico do IFB são capazes de interferir na trajetória do estudante. Ademais, este estudo revelou que o desenvolvimento de políticas, projetos e ações no IFB influencia na constituição das representações sociais dos docentes acerca do fracasso escolar e, por conseguinte, interfere nas ações de enfrentamento desse insucesso. Restou evidenciado nesta pesquisa que a relação professor-aluno possui nexo com o fracasso escolar. Por fim, este estudo ressaltou que as causas do fracasso escolar, na percepção dos docentes do IFB, são multifacetadas e relacionam-se entre si. Além disso, este trabalho destacou que as representações sociais não podem ser compreendidas fora de seu contexto de produção, nem mesmo desconsiderar as funções simbólicas e ideológicas que as compõem, conforme preconiza a Teoria das Representações Sociais.