Browsing by Author "Reis, Vitor"
Now showing 1 - 2 of 2
Results Per Page
Sort Options
- Air ventilation effects during the stationary roller bicycle testPublication . Brito, João; Costa, Aldo; Bento, Pedro; Garrido, Nuno; Reis, Vitor; Conceição, Ana; Louro, HugoProblem Statement: The aim of our study was to analyse the influence of body cooling through fan airflow, in acute physiological responses of elite cyclists during a maximal progressive exercise with four stages. Approach: Nine male cyclists, from the sub-23 and elite category (average age, 26.11 ± 5.11 years-old; average weight, 68.69 ± 7.28 kg; average height, 172.87 ± 3.53 cm) performed, in random order, two discontinued maximum cycling tests with progressive increments: one with fan airflow ~10km/h-1 (~3m.s-1), and the other without it, with an initial load of 150 Watts (W), and an increase of 50 Wevery 6-minute long stage, until exhaustion. In both test conditions, the heart rate (HR), oxygen consumption (VO2), blood lactate concentration [La], tympanic temperature (TT), and rating of perceived exertion (RPE), were measured. Results: When the test conditions were compared, no significant differences were found between the stages for HR and RPE. Significant differences were noted for La, only at the 4th stage of the test (p=0.008). The VO2max was significantly different between the protocols (p=0.004), with significant variations at stage 2 (p=0.033), and 3 (p=0.028). TT was significantly lower (p<0.05) during all the four stages of the protocol. With the exception of HR, all the registered maximum values were significantly different (p>0.05) between the two test conditions and were achieved in the stage in which each subject reached VO2max. Conclusions: The speed of airflow at ~10 km.h-1 does seem to induce significant variations in the acute physiological responses of elite cyclists, as seen during a discontinued maximal progressive cycling test.
- As técnicas alternadas em natação pura desportiva: modelo biomecânico, modelo técnico e modelo de ensinoPublication . Conceição, Ana; Garrido, Nuno; Marinho, Daniel; Costa, Aldo; Barbosa, Tiago; Reis, Vitor; Ferraz, Cristina; Silva, António; Louro, Hugoensino das técnicas de nado constitui uma etapa fundamental na formação das competências do nadador. Assim, ensinar e aperfeiçoar as técnicas de nado são actos pedagógicos que devem sempre orientar-se para a preparação do quadro de competências específicas do nadador. Importa referir, que a aprendizagem técnica, forma particular da aprendizagem motora, constitui uma complexa actividade neuromotora. Esta envolve a totalidade do sujeito num conjunto de relações circulares de assimilação-acomodação mediante as tensões do envolvimento e ulteriores adaptações consubstanciadas em níveis organizacionais de complexidade crescente e, por isso, também de competência motora crescente. Neste contexto, desempenha um papel fundamental a hierarquização destas tensões, ou estímulos, a que são submetidos os sujeitos da aprendizagem. Para que se verifique uma aprendizagem eficaz, é fundamental que no ensino de qualquer técnica de nado se estabeleça um programa de trabalho sequencialmente correcto, partindo dos elementos constituintes da técnica, e ir realizando pequenos acréscimos até se chegar à técnica global. Qualquer programa de ensino pretende estimular o desenvolvimento e aprendizagem das capacidades motoras do aluno. Para que se possa repercutir em efeitos positivos, o ensino da natação deve basear-se na sequencialização e hierarquização dos conteúdos a serem transmitidos; na quantidade de informação a transmitir; na qualidade da execução que se pretende atingir; e no envolvimento do professor/treinador no seio de todo o processo (Sarmento, 1994).