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Título: Global Market. Global Strategic Rflection?A Strategic Apprroach Methodology..
Autor: Vivas, Carla
Sousa, António
Palavras-chave: Strategic Management
Internationalization
Wine Industry
Wine
Portugal
Data: Jun-2011
Editora: Minister of Agriculture, Rural Development and Fisheries
Citação: Vivas,C. & Sousa, A. de (2011). Global Market. Global Strategic Rflection?A Strategic Apprroach Methodology. XXXIV World Congress of Vine and Wine
Resumo: This paper aims to analyze the competitive environment of international companies in the wine sector and assess the implications in terms of development of strategic guidelines and quotas various performances. We propose the application of the methodological Integrated Grid of Strategic Reflection (IGSR), based on a literature from the literature (business management and viticulture), primary data collection and creative reflection. For qualitative analysis we used the PEST method and five forces model of Porter and in quantitative analysis were applied univariate and multivariate techniques (factor analysis, clustering, discriminant and analysis of variance). The results show that thinking styles are based on growth, albeit with a bit disjointed and consistent presence. Finally, we suggest lines of strategic action that can enhance the competitiveness of industry in an aggressive competitive environment, marked by the globalization of the markets. - Este trabalho visa analisar o contexto competitivo internacional das empresas do sector vitivinícola e avaliar as implicações em termos de desenvolvimento de orientações estratégicas contingentes e performances diversas. Propõe-se a aplicação do referencial metodológico Grelha Integrada de Reflexão Estratégica (GIRE), assente em pesquisa bibliográfica de literatura da especialidade (gestão empresarial e vitivinicultura), recolha de dados primários e reflexão criativa. Na análise qualitativa recorreu-se à análise PEST e Modelo das 5 forças de Porter e na análise quantitativa aplicaram-se técnicas univariadas e multivariadas (análise factorial, de clusters, discriminante e análise de variância). Os resultados revelam estilos de reflexão que assentam essencialmente no crescimento, embora com uma presença externa muito dispersa. Por fim, sugerem-se linhas de actuação estratégica capazes de melhorar a competitividade das empresas do sector num quadro concorrencial agressivo, marcado pela globalização de mercados.
Peer review: yes
URI: http://hdl.handle.net/10400.15/571
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