Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10400.15/2154
Title: Factores críticos de sucesso em comunidades de prática de professores online
Author: Loureiro, Ana
Vaz, Carlos
Rodrigues, Maria do Rosário
Antunes, Paula
Loureiro, Maria João
Keywords: Comunidade de prática
Comunidade virtual de aprendizagem
Factores críticos de sucesso
Barreiras
Factores de motivação
Issue Date: May-2009
Citation: Loureiro, A. et al. (2009). Factores Críticos de Sucesso em Comunidades de prática de Professores Online. In: Dias, P. & Osório, A. (org.) Proceedings of the VI International Conference of TIC in Education – Challenges 2009 (pp. 1069-1084). (CD-ROM) (ISBN: 978-972-98456-6-6).
Abstract: A introdução das Tecnologias de Informação e Comunicação (TIC) na educação tem provocado algumas alterações na forma como os docentes promovem o seu desenvolvimento profissional. As ferramentas das TIC possibilitam a constituição de comunidades online de professores, cujos objectivos são a partilha de saberes e de experiências na construção do conhecimento e na inovação das práticas. Elaborado no âmbito da Unidade Curricular de Educação a Distância do Programa Doutoral em Multimédia em Educação (Universidade de Aveiro), este artigo tem como principal objectivo a apresentação de uma revisão bibliográfica sobre os factores críticos de sucesso inerentes a comunidades de prática online de professores. Aspectos como a tecnologia, a confiança, a capacidade de comunicação, a socialização, o tempo, a liderança, o sentimento de pertença, o entendimento comum surgem como elementos determinantes para o êxito destas comunidades.
Information and Communication Technology (ICT) in Education has been responsible for some changes in the way teachers enhance their professional development. ICT tools allow the creation of teachers’ online communities, with the aim of being able to share information, knowledge creation, best practices and practical innovations. This paper was developed to support the goals of the Curricular Unit “Educação a Distância”(Aveiro University), and its major purpose is to present a bibliographical review about critical factors of success inherent to a teachers’ online Community of Practice (CoP) such as technology, confidence building, communication capacity, socialization, time, leadership, sense of belonging and common understanding. The review of several theoretical and empirical sources has revealed that those factos might have a double edge, in the sense that they may work first as barriers to success of a teachers’ online CoP, but will evolve as eventual motivational factors.
Peer review: yes
URI: http://hdl.handle.net/10400.15/2154
ISBN: 978-972-98456-6-6
Appears in Collections:Capítulos de livros_ESES

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
2009_factores críticos de sucesso em comunidades de prática de professor .pdf224,46 kBAdobe PDFView/Open
id142-090515111728-phpapp01.pdf411,79 kBAdobe PDFView/Open


FacebookTwitterDeliciousLinkedInDiggGoogle BookmarksMySpace
Formato BibTex MendeleyEndnote Degois 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.